PELAWAT KEHORMAT

Wednesday, December 15, 2010

Kembara Ilmu


Alhamdulillah setinggi kesyukuran kepada Zat yang Maha Agung , selawat dan salam kepada junjun
gan mulia kekasih yang begitu mendalam cinta kami kepadanya.
Sabda Rasulullah saw yang di riwayatkan oleh Al-imam Al-bukhari ra , bermaksud :

" Iman itu dari orang yaman , fiqh itu dari orang yaman , hikmah itu di yaman "

Yaman merupakan sebuah negara yang terletak di timur tengah , nama negara ini tidaklah sehebat nama negara arab saudi khususnya kota Mekkahyang mana tanah suci ini terlalu ramai dan sering di kunjungi ummat islam di serata pelusuk dunia untuk menunaikan umrah dan haji.

Yaman tanahnya juga tandus , sehingga jarang di singgahi para pedagang. Adapun begitu , Yaman memiliki kelebihan dan keunikannya tersendiri bagi para penuntut ilmu khususnya penuntut ilmu agama.

Al-imam Al-hafiz ibn Hajar Al-askolani juga merupakan salah seorang yang tertarik dengan keunikan negara hikmah dan barakah ini. Sehinggakan pensyarah Kitab Sahih Al-Bukhari ini juga turut mengambil kesempatan untuk menimba ilmu di negara yaman.

Hal yang demikian di sebabkan kerana di Yaman terdapat banyak Ulama' dan memiliki tradisi keilmuan yang cukup kuat sehingga memberi kontribusi yang amat besar terhadap lahirnya ulama'-ulama' fiqh dan hadis.

Namun begitu , hal yang demikian tidaklah menghairankan penduduk yaman ini baik ulama' mahupun orang awam. Mereka lebih memberi perhatian terhadap ilmu terutamanya Al-quran dan Sunnah Rasulullah saw. Mereka semangat mengkaji dan berlumba-lumba menghafal Al-quran dan kitab-kitab Hadis. Sehinggakan aktiviti-aktiviti menyemak Al-quran dan Hadis hidup di setiap masjid dan madrasah-madrasah ilmu. Hal inilah yang merupakan keunikan yang payah untuk kita dapati di negara-negara lain khususnya negara-negara arab.

Benarlah apa yang di perkatakan oleh Rasulullah saw terhadap ahlul yaman ini. Negara ini memang benar-benar memiliki hikmah yang mana hikmah ini terhasil dari keimanan ahli-ahlinya yang benar-benar jitu lagi murni.

rijal-hadrami.blogspot.com




No comments:

Post a Comment