PELAWAT KEHORMAT

Sunday, May 2, 2010

Pesanan Buat Yang Bergelar Wanita

Artikel kali ini berkaitan dengan permaslahan wanita remaja masa kini. Mengapa saya agak berminat untuk membangkitkan isu ini adalah kerana ketika saya berkunjung ke laman fecabook abang saya . Saya tertarik melihat satu gambar yang di Tag kan kepada abang saya yang mana ia merupakan gambar wanita serba hitam berpurdah dan di bawahnya tertulis keratan seperti ini :

" Assalamualaikum wrbt>> Pertama nya sy mintak maaf banyak2 jika teguran ini terlalu pedas dan tegas...cuma nk memberi teguran sekali lagi kepada semua muslimat2 atau wanita2 supaya tidak menayangkan gambar2 personal anda.Ini kerana mungkin gambar2 anda tidak selamat di FB ini dan memudahkan gambar anda di photoshop dan di superimposekan oleh mereka ingin mengaibkan anda,jd mungkin bg sy tidak sgt sesuai gmbr2 anda di uploadkan di FB ini,apatah lg gmbar possing yg membangkitkan nafsu lelaki...dgn ini di minta mereka yg bernama wanita Islam perlu mendeletekan dan membuang segala gmbr2 yg menjurus kpd fitnah pd diri anda sendiri termasuk yg sudah kahwin sekalipun.Jika anda tidak setuju dgn teguran ini sila nyatakan komen anda di sini..sekian wassalam "

Alhamdulillah , saya ucapkan Jazakallahu khair dan tahniah kepada saudara yang mempunyai jiwa dan penghayatan Islam yang kuat seperti ini. Sesungguhnya saudara di atas patut di jadikan contoh buat kita sebagai yang bergelar Islam !

Daripada Abu Ruqaiyah Tamim Bin Aus Ad-Daari r.a berkata : Sesungguhnya Rasulullah saw telah bersabda : Agama itu adalah nasihat , Kami bertanya : Untuk siapa Ya Rasulullah ? Baginda bersabda : Untuk Allah , Kitab Nya , Rasul Nya , Para pemimpin Ummat Islam , dan bagi seluruh kaum Muslimin ( HR Muslim ).

Kalimah Nasihat merupakan kalimah yang singkat tetapi mencakupi isi atau makna yang sangat luas . Di dalam bahasa arab tidak ada kalimat lain yang pengertiannya setara dengan kalimah Nasihat . Sebagaimana yang di sebutkan oleh para Ulama' Bahasa Arab tentang Kalimah Al-Fallah yang tidak memiliki padanan setara dengannya yang mencakupi makna kebaikan di dunia mahupun di akhirat .

Bukanlah ini yang ingin saya perbincangkan. Perbincangan kali ini berkaitan apa yang Saudara di atas sebutkan . Dari keratan saudara di atas saya mengambil peluang ini untuk menghuraikan serba sedikit sebagai penjelasan yang lebih luas.

Ciri-ciri wanita Islam yang sebenar adalah wanita yang pandai menjaga maruah dirinya dari di cemari daripada apa sahaja pencemaran. Kita sering di perdengarkan dengan kisah-kisah wanita di zaman Rasulullah saw , betapa teguh dan mantap keperibadian mereka . Keperibadian mereka bukan hanya tertumpu sekadar di rumah , tetapi keperibadian mereka ini menyumbang kepada ummah dan sekaligus menjadi pencorak kepada ketamadunan Islam.

Antara keperibadian – keperibadian yang perlu ada bagi wanita Islam adalah :

1. mentaati perintah Allah dan Rasul Nya saw.

Wanita yang solehah adalah wanita yang taat kepada perintah Rab nya , tetap pada sunnah Rasulullah saw dan di samping itu berusaha untuk memahami Sunnah dan Islam yang sebenar mengikut manhaj As-Salaf As-Soleh.

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :

Dari Shofiyah binti Syaibah berkata: “Ketika kami bersama Aisyah ra, beliau berkata: “Aku teringat akan wanita-wanita Quraisy dan keutamaan mereka.” Aisyah berkata: “Sesungguhnya wanita-wanita Quraisy memiliki keutamaan, dan demi Allah, aku tidak melihat wanita yang lebih percaya kepada kitab Allah dan lebih meyakini ayat-ayat-Nya melebihi wanita-wanita Anshor. Ketika turun kepada mereka ayat: “Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya.” (An-Nur: 31) Maka para suami segera mendatangi isteri-isteri mereka dan membacakan apa yang diturunkan Allah kepada mereka. Mereka membacakan ayat itu kepada isteri, anak wanita, saudara wanita dan kaum kerabatnya. Dan tidak seorangpun di antara wanita itu kecuali segera berdiri mengambil kain (tirai) dan menutupi kepala dan wajahnya, karena percaya dan beriman kepada apa yang diturunkan Allah dalam kitab-Nya. Sehingga mereka (berjalan) di belakang Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam dengan kain penutup seakan-akan di atas kepalanya terdapat burung gagak.” (hadith riwayat sahih).

Allahu Akbar ! Lihat betapa keperibadian melambangkan ketaatan dan kesungguhan untuk melaksanakan perintah Allah dan Rasul Nya. Keperibadian yang seperti inilah yang perlu di pupuk dalam jiwa Muslimah kita pada hari ini . Kerana kemerosotan Akhlak sudah sampai ke tahap yang maksima dan perlu segara kita perbaiki . Semoga Allah memperbaiki setiap kelemahan Muslimin .

2. senantiasa menjaga auratnya .

Bersabda Rasulullah saw :

Akan ada pada akhir umatku nanti wanita-wanita yang berpakaian tetapi bertelanjang, kepala mereka bagaikan pundak (punggung) unta, laknatlah mereka karena mereka adalah wanita-wanita yang pantas dilaknat.” (hadith sahih).

Keperibadian Muslimah adalah berusaha sedaya upaya menjaga auratnya . Hadis di atas merupakan Mu'jizat Rasulullah saw yang mana Baginda dapat mengkhabarkan kepada sahabat-sahabat di zaman Baginda bahawa akan muncul pada akhir zaman nanti wanita-wanita yang berpakaian tetapi pakaian mereka tidaklah memberi apa-apa manfaat kepada mereka. Mereka menampakkan aurat-aurat mereka dalam keadaan mereka redha dan atas tujuan untuk menayangkan kepada orang lain. Perkara ini benar-benar telah berlaku pada dewasa ini . Tengok sahaja pakaian-pakaian anak-anak muda kita hari ini . Mereka tidak segan silu malah rasa berbangga untuk menayangkan apa yang tidak sepatutnya untuk mereka tayangkan . Tidak cukup dengan perbuatan sedemikian , mereka menambah lagi beban dosa mereka dengan memaparkan gambar-gambar yang tidak kurang hebatnya jika hendak di bandingkan dengan seorang pelacur di laman-laman web seperti facebook , friendster dan sebagainya. Hal ini benar-benar praktikal dan berlaku pada anak-anak muda kita dewasa ini. Ada yang lebih dasyat dari itu , sesetengah masyarakat kita menganggap bahawa menutup aurat adalah merupakan salah satu dari budaya masyarakat arab yang di tiru dan di guna pakai oleh masyarakat kita . Jika tanggapan seperti ini timbul dalam jiwa kita maka berhati-hatilah , kerana ini merupakan hukum atau syariat yang telah di tetapkan oleh Allah swt . Barangsiapa yang beranggapan seperti itu maka dia telah terkeluar dari landasan agama ini. Firman Allah swt :

“Dan katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluan-nya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya.” (An-Nur: 31)

Wahai insan yang bergelar wanita ! Hiasilah diri mu dengan pakaian Taqwa , wujudkanlah perasaan malu dan segan dalam diri mu itu . Jauhkanlah dengan sejauh-jauhnya diri mu daripada mencari perkara yang tidak halal , keseronokan dunia dan perkara yang tidak memberi apa-apa manfaat kepada diri mu di akhirat kelak. Firman Allah swt :

“Wahai anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian taqwa itulah yang paling terbaik.” (Al-A’raaf: 26)

Implikasi daripada apa yang saya sebutkan ini , bahawa Muslimah sejati itu bukanlah seorang yang agak menonjol di kalangan masyarakat , bukan juga seorang yang aktif berpesatuan , bukan juga seorang yang paling cantik di kalangan wanita-wanita , tetapi Muslimah yang sejati adalah Muslimah yang mampu menjalankan segala tanggungjwabnya ketika mentaati segala perintah Allah , memenuhi kehendak dan perintah suaminya yang baik dan mentaati kedua ibu bapanya sekaligus menjadi contoh kepada masyarakat . Itulah dia Wanita Utama . Firman Allah swt :

" Sesungguhnya orang yang paling Mulia di sisi Allah adalah orang yang paling Bertaqwa di kalangan kamu "

Wallahu A'lam ..

No comments:

Post a Comment